Mindannyian tudjuk, milyen nyomasztó érzés, ha egy büntetőeljárás árnyékában nehéz szembenézni a lehetséges következményekkel.
Ez a védelem nem pusztán a sértettek számára nyújt biztonságot, hanem a terhelteknél is egyértelmű kereteket szab.
A továbbiakban áttekintjük, miként változtak a büntetőeljárás szabályai, és milyen új büntetőjogi kockázatot hordoz a zaklatás bűncselekményének módosítása.
A jogintézmény középpontjában a sértettek, különösen a személy elleni erőszakos bűncselekmények áldozatai állnak.
Ezekben az ügyekben nagy a félelem a terhelttől, és sokszor előfordul, hogy a sértett semmilyen kapcsolatot nem szeretne fenntartani a gyanúsítottal.
A büntetőeljárás (Be.) 51/A. §-a intézményesíti annak lehetőségét, hogy a sértett írásbeli indítványára a hatóság — bíróság, ügyészség vagy nyomozó hatóság — felszólítsa a terheltet: ne próbáljon önkényesen és egyoldalúan kapcsolatot teremteni.
Ez nemcsak a sértett nyugalmát védi, hanem egyértelmű viselkedési szabályokat teremt a terhelt számára is.
A büntetőjog és a büntetőeljárás célja ugyanis nem csupán a szankcionálás, hanem a megelőzés is.
Ebben a kontextusban a zaklatás fogalma is új aspektussal egészült ki a Büntető Törvénykönyv (Btk.) 222. §-ában.
Jogos kapcsolattartás: Ha például közös gyermek van, és a terheltnek is törvényes joga, kötelezettsége a gyermekkel való kapcsolattartás, vagy közös lakáshasználat esetén a felek szükségszerűen „érintkeznek” egymással.
Súlyosabb kényszerintézkedés szükségessége: Ha a hatóság úgy ítéli meg, hogy már a távoltartás keretében előírt konkrét szabályok kellenének (például a közös lakás elhagyása).
Nincs megalapozott gyanú vagy vádemelés: Ha még nem áll fenn a személy elleni erőszakos bűncselekmény miatt gyanúsított vagy vádlotti státusz.
A távoltartás személyi szabadságot korlátozó kényszerintézkedés, amelyet a bíróság a legsúlyosabb esetekben alkalmaz.
Elrendeléséhez komoly bizonyítási és alaki feltételek szükségesek, és mind a sértett, mind a hatóságok jelentős adminisztratív terhekkel találkozhatnak.
A most bevezetett rendelkezés ennél enyhébb, hiszen nem korlátozza formálisan a terhelt mozgását vagy jogait, „csupán” hatósági úton kinyilvánítja és erősíti meg a sértett azon akaratát, hogy ne legyen vele kapcsolat.
Ha mégis sor kerülne egyoldalú, megfélemlítő vagy a magánéletbe önkényesen beavatkozó megkeresésre, az már külön büntetendő cselekménynek – a zaklatás speciális esetének – minősülhet.
Az 51/A. § szerinti felhívás gyorsabb, egyszerűbb eszköz lehet azokban az esetekben, amikor nem szükséges a terhelt szabad mozgásának erőteljesebb korlátozása.
A személy elleni erőszakos bűncselekmény sértettje kezdeményezheti ezt a védelmet akár már a gyanúsítotti kihallgatás előtt.
Az indítványt a bírósághoz, az ügyészséghez vagy a nyomozó hatósághoz lehet benyújtani.
Amennyiben ez még a gyanúsítotti kihallgatás előtt megtörténik, úgy a hatóságnak a gyanúsítás közlésével egyidejűleg kell döntenie.
A határozat – ha az összes feltétel fennáll, és nincs kizáró ok – a terheltnek szóló figyelmeztetéssel együtt készül el, és három munkanapon belül kiadják.
Az Btk. (222. § (1a) bekezdés) kifejezetten rögzíti, hogy ha a terhelt – az ellene folyamatban lévő büntetőeljárás ideje alatt – a hatóság figyelmeztető határozatának tudatában, azaz annak kézhezvétele után is megfélemlítő vagy a sértett magánéletét háborgató módon keresi a sértettet, zaklatást valósíthat meg.
A kapcsolatfelvétel – telefon, e-mail, személyes megkeresés – akkor büntetendő, ha a cél a megfélemlítés vagy a mindennapi életvitel ellehetetlenítése, zavarása.
Fontos kitétel: A törvény büntetőjogi felelősséget csak abban az esetben állapít meg, ha a kapcsolatfelvétel önkényes, társadalmilag nem elfogadott. Példa erre, ha a terhelt direkt a sértett akaratával szembemenve próbál meg közel kerülni hozzá, „újra és újra”, zaklató módon.
A védelem csak a büntetőeljárás idejére szól.
Amint megszűnik a terhelt gyanúsítotti vagy vádlotti státusza, vagy a büntetőeljárás lezárul – például megszüntetéssel vagy jogerős ítélettel –, a hatósági felhívás is érvényét veszti.
Ebből következően, ha a sértett továbbra sem kíván kapcsolatot a terhelttel, de megszűnt a büntetőeljárás, más polgári jogi vagy magánjogi eszközökkel kell élni (például birtokvédelmi eljárás, személyiségi jogi per), illetve súlyosabb fenyegetettség esetén kérhető távoltartás.
Az új 51/A. § szerinti hatósági felhívás gyors segítséget nyújt a sértetteknek az önkényes kapcsolatfelvétellel szemben, anélkül hogy korlátozná a terhelt alapvető jogait, amennyiben törvényes kapcsolattartási jogviszony áll fenn.
Ezzel párhuzamosan a zaklatás bűncselekményének kibővített tényállása szigorúbb szankciók alá vonja azokat, akik megszegik a hatósági felhívást.
Mindez erősíti a megelőzést és a konfliktusok rendezését a büntetőeljárás folyamatában.