Az egyik legjelentősebb információs bűncselekmény a tiltott adatszerzés, amely magában foglalja más személy személyes adatainak, magántitkának, üzleti vagy gazdasági titkának jogosulatlan megszerzését.
A bűncselekmény elkövetőjének célja a legtöbb esetben a személyes adat, magántitok, gazdasági titok vagy üzleti titok jogosulatlan megismerése.
Ide tartozhat bármi, ami valakinek az egyéni életére, egészségi állapotára, vagyoni, üzleti tevékenységére vonatkozik, és amelynek titokban tartásához jogos érdeke fűződik.
A törvény kiemeli a következő fogalmakat:
A 422. § (1) bekezdése úgynevezett „titkos módszereket” tilalmaz, amelyek alkalmazására máskülönben kizárólag a bűnüldöző és más felhatalmazott szervek lennének jogosultak bírói engedéllyel. Ilyenek többek között:
A törvénymódosítás (422. § (1a) bekezdés) a jogértelmezési vitákat tisztázva kiterjesztette a büntethetőséget azokra az esetekre is, amikor valaki nem kifejezetten lakásban, hanem például munkahelyi öltözőben, üzemben, gyárban, hivatalban vagy járműben végez titkos átkutatást vagy technikai megfigyelést.
Ezzel a jogalkotó lefedi azokat a zárt, a nyilvánosság elől elzárt helyeket is, amelyekre a magánlaksértés eredeti definíciója nem terjedt ki.
A 422. § (3) bekezdése szankcionálja azokat az eseteket, amikor valaki a titokban kifürkészett adatokat (legyen az személyes adat, magántitok, gazdasági vagy üzleti titok) továbbítja vagy saját célra felhasználja.
Nem csupán a tényleges megszerzés, hanem az adatok közzététele, átadása is bűncselekmény, ha a titokhoz vagy a személyes információhoz jogellenes úton jutott.
A 422. § (4) bekezdése rögzíti a minősített eseteket, amikor a büntetés egy évtől öt évig terjedhet. Ilyen helyzet például:
A 422/A. § külön szabályozást vezetett be a pilóta nélküli légi járművek (drónok) jogosulatlan alkalmazására.
Ha valaki egy drónnal más lakását, az ahhoz tartozó helyiséget, bekerített területet megfigyeli és rögzíti, vétség miatt elzárással büntetendő.
Ha pedig a készített felvételt nagy nyilvánosság számára hozzáférhetővé teszi, akár egy évig terjedő szabadságvesztés is kiszabható.
E tényállás magánindítványra üldözendő, vagyis a sértettnek kell kezdeményeznie az eljárást.
A jogalkotó ezzel a magánszféra védelmét igyekszik megerősíteni, hiszen a drónok megjelenésével sokkal egyszerűbben „belátható” egy magánterület, akár olyan módon is, ami ellen a hagyományos kerítések és zárak hatástalanok.
A szabályozás kiemelten védi a magánszférát, egyúttal megerősíti az állam kizárólagos jogosultságát, hogy titkos információgyűjtő módszereket csak bírói engedéllyel, hivatalos szervek végezhessenek.
Aki e szabályokat megszegi, három évig terjedő szabadságvesztéssel, sőt bizonyos súlyosbító esetekben akár öt évvel is számolhat.
Emellett a drónokkal való megfigyelésre külön vétségi tényállás született, amely magánindítványra büntetendő, és szigorúan fellép a jogosulatlan légifelvételek készítőivel szemben.
A tiltott adatszerzés szabályozásával a törvényalkotó mind a személyes, mind az üzleti szféra védelmét előtérbe helyezi, megakadályozva, hogy bárki visszaéljen a technika fejlődésével és a modern megfigyelési módszerek nyújtotta lehetőségekkel.