Ha valaki olyan árut állít elő vagy hoz forgalomba, amelynek jellegzetes külsejéről, csomagolásáról, megjelöléséről vagy elnevezéséről a versenytárs terméke felismerhető, és mindezt a versenytárs hozzájárulása nélkül teszi, megvalósíthatja ezt a bűncselekményt.
A büntetőjog célja itt az, hogy megvédje a versenytársakat attól a gazdasági hátránytól, amelyet a tisztességtelen utánzás okozhat.
A versenytárs utánzása bűncselekményének célja a piacgazdaság tisztaságának megőrzése és a vállalkozások jogainak védelme.
A jogalkotó a Btk. 419. §-ban kifejezetten bünteti azt, aki más külön bűncselekmény hiányában, hozzájárulás nélkül állít elő, forgalmaz vagy tart készenlétben olyan árut, amelyről a versenytárs, illetve annak terméke könnyen felismerhető.
Ezzel a szabályozással meg akarják előzni a tisztességtelen piaci magatartást, és támogatni kívánják azt, hogy minden piaci szereplő azonos feltételekkel vehessen részt a gazdasági versenyben.
A „versenytárs utánzása” nem csak a védjeggyel vagy szabadalommal oltalmazott termékek lemásolását fedi, hanem azt is, ha a termék olyan különleges tulajdonság alapján vált ismertté, ami regisztrált oltalom nélkül is megkülönböztető erejű.
Ezt a jog a piacgazdaság védelmében, a tisztességtelen versenyhelyzet megakadályozása érdekében bünteti.
A fogyasztók félrevezetése vagy megtévesztése nem feltétlenül kell, hogy bekövetkezzen: maga a megtévesztésre alkalmasság is elegendő.
Ilyen jellegzetes tulajdonság lehet például:
Ezek közül bármely tulajdonság használata jellegbitorlásnak számíthat, ha azt a versenytárs nem engedélyezte.
Előfordul, hogy a jellegzetes jegyek már iparjogvédelmi oltalom (pl. védjegy) alatt állnak.
Ha valaki bejegyzett védjegyet sért, akkor a Btk. más bűncselekménye, például az iparjogvédelmi jogok megsértése is felmerülhet.
A versenytárs utánzása elsősorban akkor válik relevánssá, ha a termék bár jellegzetes, mégsem áll mögötte bejegyzett oltalom.
A törvény célja így a nem regisztrált, de a piacon már „bevezetett” termékek védelme is, ahol a fogyasztók a terméket egyedi jellemzői alapján szokták meg.
A törvény emellett kitét arra is, hogy bűncselekmény csak 100 000 forint elkövetési érték felett állapítható meg. Alacsonyabb értéknél szabálysértésről beszélhetünk, kivéve, ha egy éven belül többször is elkövetik a cselekményt, és a kisebb tételek összeadódnak.
A bírósági gyakorlat azt vizsgálja, hogy a két termék külső megjelenését a vásárlók összetéveszthetik-e.
Még apró eltérések mellett is fennállhat az összetévesztés veszélye, ha a fogyasztók számára így is megtévesztően hasonló a termék.
Ezért a vásárlói szokások, a tömegtermékek sajátos piaca, illetve a fogyasztók általános tudatossága is lényeges tényezők a jogesetek megítélésénél.
A jogszabály értelmében a minőség nem befolyásolja a bűncselekmény megvalósulását.
A való életben gyakran rosszabb minőségű utánzatok kerülnek piacra, de még ha az utánzott termék ugyanolyan, vagy netán jobb minőségű is, a gyártó versenytársat ezzel gazdasági hátrány éri.
Az új szereplő ugyanis megspórolja az eredeti termék piaci bevezetésének sokszor jelentős költségét.
A versenytárs utánzásánál a bűncselekmény az áru előállításával befejezetté válik. Így ha valaki már elkészítette a terméket, de még nem hozta forgalomba, a törvény szerint a cselekmény megvalósult.
Az előkészületi szakaszban – például, ha valaki még csak tervezi a hamisított csomagolást – a büntetőjogi felelősség nem áll fenn.
A Btk. alapján a versenytárs utánzása akkor állapítható meg, ha más, súlyosabb bűncselekmény (például iparjogvédelmi jogok megsértése vagy csalás) nem „nyeli el” a cselekményt. Ha a tényállás egy súlyosabb törvényi tényállásba illeszkedik, akkor ott az lesz a domináns.
A Tpvt. (tisztességtelen piaci magatartás elleni törvény) 6. §-a szintén tiltja, hogy a versenytárs ismerős tulajdonságaival bíró terméket anélkül használják, reklámozzák vagy hozzák forgalomba, hogy erre az érintett versenytárs engedélyt adott volna.
A Btk.-ban szereplő, „versenytárs utánzása” tényállása kiegészíti a polgári és versenyjogi szabályokat.
Így, ha az utánzást már iparjogvédelmi oltalom alatt álló védjegyek, szabadalmak stb. megsértése során követik el, más, súlyosabban minősülő bűncselekmény jöhet szóba.
A „versenytárs utánzása” a magyar büntetőjog egyik fontos gazdasági bűncselekménye, amely megvédi a tisztességes piaci részvételt.
A Btk. 419. §-a alapján a versenytárs hozzájárulása nélkül nem lehet olyan árut előállítani, megszerezni, tartani vagy forgalomba hozni, amelynek jellegzetes külsejéről, csomagolásáról vagy elnevezéséről a versenytárs terméke felismerhető.
Már az önmagában is elegendő, ha a termék alkalmas a fogyasztók megtévesztésére – tényleges megtévesztésre nem kell bizonyítani.
Az alapeset egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő, míg jelentős mennyiségű vagy értékű áru esetén ez akár három év is lehet.
A cselekmény jellemzően akkor valósul meg, ha az áru annyira hasonló, hogy összetéveszthető a fogyasztók számára.
A büntetőeljárás során elengedhetetlen a szakértő jogi támogatás, mivel a védekezéshez ismerni kell a versenyjogi és a büntetőjogi szempontokat egyaránt.
A cikk nem helyettesíti a személyre szabott jogi tanácsadást.