A hivatali vesztegetés elfogadása a korrupció egyik legklasszikusabb formája, amikor hivatalos személy – a saját hivatali pozíciójához kapcsolódóan – jogtalan előnyt kér vagy fogad el.
Ez a magatartás súlyosan rombolja a közélet tisztaságát és a hivatalos szervekbe vetett bizalmat, hiszen a társadalom elvárása az, hogy a hivatalos személyek kizárólag a jogszabályok és a közhatalmi érdek alapján hozzanak döntéseket, ne pedig egyéni haszonszerzés céljából.
A bűncselekmény speciális alanya a hivatalos személy vagy külföldi hivatalos személy, akinek hatásköre, feladatköre a közhatalom gyakorlásával, hatósági ügyek intézésével összefügg.
Ez kiterjedhet rendőri, közigazgatási, igazságügyi vagy más, jogszabály által hivatalos személynek minősített tevékenységekre is.
A passzív vesztegetés során a hivatalos személy a saját hivatali működésével kapcsolatban olyan előnyt kér vagy fogad el, amelyre nem lenne jogosult.
Ez lehet pénz, vagyontárgy, szolgáltatás, de akár nem vagyoni természetű juttatás is (például utazás, rendezvénybelépő, egyéb kedvezmények).
A jogtalan előnynek közvetlen vagy közvetett kapcsolatban kell állnia a hivatalos személy tevékenységével.
Ha nincs ilyen közhatalmi vagy hatósági ügyintézési kapocs, akkor más korrupciós bűncselekmény – például befolyással üzérkedés – valósulhat meg, nem pedig hivatali vesztegetés elfogadása.
A törvény lehetőséget ad a büntetés korlátlan enyhítésére, illetve különös méltánylást érdemlő esetben a mellőzésére,ha a hivatalos személy a bűncselekményt még a hatóság tudomásra jutása előtt bejelenti, feltárja az elkövetés körülményeit, és az átvett előnyt (vagy annak ellenértékét) átadja a hatóságnak.
Ezt a kedvezményt azonban nem lehet alkalmazni, ha a bűncselekményt bűnszervezetben követték el, vagy ha a vesztegetés az (1)-(2) bekezdés keretein túl az (3) bekezdésbe ütköző súlyosabb körülményekkel valósul meg (például kötelességszegésért cserébe).
A hivatali vesztegetés elfogadása kizárólag szándékosan valósulhat meg.
Az elkövetőnek tudnia kell, hogy a hivatalos ügyintézése vagy hatáskörének gyakorlása miatt kap előnyt, és ezt azért teszi, hogy a saját vagy mások hasznára jogellenesen befolyásolja a közhatalmi döntéseket.
A hivatali vesztegetés elfogadása aláássa a közbizalmat és sérti a közhatalom rendeltetésszerű működésének alapjait.
A törvény szigorúan lép fel azokkal a hivatalos személyekkel szemben, akik anyagi vagy más előnyért cserébe megsértik hivatali kötelességüket, túllépik hatáskörüket vagy visszaélnek a helyzetükkel.
Emellett kiemelt felelősség terheli a vezető beosztású hivatalos személyeket: esetükben a büntetőjogi szankció jóval súlyosabb.
A jogalkotó ugyanakkor lehetőséget nyújt a bűncselekmény feltárására még a hatósági tudomásszerzés előtt, így a hivatalos személy – ha felismeri a tévedését vagy jobb belátásra tér – a kapott előny átadásával és a bűncselekmény körülményeinek teljeskörű leleplezésével jelentős enyhítést, sőt akár a felelősség alóli mentesülést is kivívhat.