A Btk. 392. § célja, hogy megvédje ezen eszközök forgalmát és a pénzforgalom egészének integritását, hiszen a hamisításuk komoly károkat okozhat a pénzügyi intézményeknek és a gazdasági rendszer egészének bizalmát is aláássa.
Azok a tényállások, amelyek a készpénz-helyettesítő fizetési eszközök védelmét szolgálják, nem csupán a bankkártyák, a csekkek és a váltók, hanem a különféle elektronikus pénzeszközök és a törvényben meghatározott utalványok felhasználásával elkövetett visszaélésekkel szemben is oltalmat nyújtanak, függetlenül attól, hogy az adott eszközt pénzügyi intézmény vagy más szervezet bocsátotta ki.
A készpénz-helyettesítő fizetési eszköz a hitelintézetekről szóló törvényben meghatározott készpénz-helyettesítő fizetési eszköz és a forgatható utalvány, a kincstári kártya, az utazási csekk, a kifizetőt terhelő adó mellett vagy adómentesen adható, korlátozott körű áruk vagy szolgáltatások ellenértékének kiegyenlítése céljából törvény alapján kibocsátott utalvány és a váltó, feltéve, hogy kivitelezése, kódolása vagy a rajta lévő aláírás folytán a másolás, a meghamisítás vagy a jogosulatlan felhasználás ellen védett.
A bűncselekmény elkövetése többféle módon valósulhat meg:
Ezek a cselekmények egyaránt bűncselekménynek minősülnek, ha az elkövető szándékosan, a készpénz-helyettesítő fizetési funkció megtévesztő módosítására irányulóan jár el.
A készpénz-helyettesítő fizetési eszköz hamisítása szándékos bűncselekmény, amely kizárólag a felhasználás céljával, azaz a fizetési funkció megtévesztésével valósul meg.
A bűncselekmény elkövetéséhez elengedhetetlen, hogy az elkövető tudatában legyen annak, hogy tevékenysége a pénzügyi intézmények kárára és a pénzforgalom biztonságának megsértésére irányul.
Ha például valaki tudatosan módosítja egy bankkártya vagy csekk biztonsági adatait, azzal előidézheti, hogy a dokumentumot jogosulatlanul használják fel, így súlyos károkat okozva a kibocsátó intézménynek.
Bár a bűncselekmény befejezetté válik, amikor a hamisított készpénz-helyettesítő eszközt előállítják és azt felhasználják, az előkészületi szakasz – például a szükséges anyagok beszerzése, a technológiai megoldások kidolgozása, illetve a szervezett előkészületi tevékenységek – szintén büntetendőek.
Az előkészületek gyakran "iparszerű" vállalkozások keretében történnek, ahol a hamisításra irányuló cselekmény megszervezett formában valósul meg, ami magasabb büntetési tételeket eredményezhet.
A bűncselekmény rendbelisége – azaz az előállított hamis vagy hamisított eszközök mennyisége – meghatározza a büntetés súlyosságát.
Ha egy elkövető több alkalommal, folyamatosan hamisítja meg a készpénz-helyettesítő eszközöket, az folytatólagos bűncselekményként kezelhető.
Ha a hamisítási folyamat megkezdése ellenére a kész termék nem jön létre, azt kísérletként minősítik, mely szintén büntetendő, bár enyhébb szankciók vonatkoznak rá.
A törvény különbséget tesz az egyszeri, kisebb értékű hamisítások és a szervezett, nagyobb értékű, iparszerű hamisítások között.
Ha az elkövetést bűnszövetségben vagy üzletszerűen hajtják végre, a büntetés akár egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztéssel is járhat.
A készpénz-helyettesítő fizetési eszköz hamisítása célja, hogy megvédje a nem készpénzes fizetési eszközök forgalmát, ezáltal biztosítva a pénzügyi rendszer megbízhatóságát és a hitelintézetek, valamint egyéb gazdálkodó szervezetek érdekeit.
A bűncselekmény elkövetéséhez elengedhetetlen, hogy az elkövető szándékosan, a fizetési funkció megtévesztésére irányulóan járjon el, és az előkészületi lépések is büntetendőek, ha a hamisítás megszervezett formában történik.
Összességében a készpénz-helyettesítő fizetési eszköz hamisítása elleni jogi védelem biztosítja, hogy a pénzügyi rendszer ne váljon a csalás és visszaélés eszközévé, megőrizve a közbizalmat és a gazdasági stabilitást.
A törvény szigorú előírásai és a minősített esetekre vonatkozó szankciók révén elérhető, hogy az ilyen típusú bűncselekmények ne csak egyedi esetekként, hanem szervezett, iparszerű formában is hatékonyan szankcionálhatók legyenek.