Magyarországon e szabályokat elsősorban a Büntető Törvénykönyv (Btk.) 325. §-a, valamint a lőfegyverekről és lőszerekről szóló 2004. évi XXIV. törvény (Löf. tv.), továbbá a kapcsolódó kormányrendeletek határozzák meg.
A jogszabályi keretek célja, hogy a lőfegyverrel vagy lőszerrel visszaélés ne okozhasson veszélyt a társadalomra, és kizárólag azok a személyek juthassanak fegyverhez, akik minden előírt feltételt teljesítenek.
A lőfegyverrel vagy lőszerrel visszaélés bűncselekményének elsődleges jogi tárgya a közbiztonság és az emberek testi épségének védelme.
A törvényhozó abból indul ki, hogy egy működőképes lőfegyver vagy lőszer illetéktelen kezekbe kerülve súlyos fenyegetést jelenthet.
A szigorú szabályozás és az engedélyezési folyamat együttesen gondoskodik arról, hogy csak azok birtokolhassanak ilyen eszközt, akiknél egyértelműen megállapítható a jogszerű, felelős használat feltétele.
A Btk. 325. §-a alatt szabályozott bűncselekmény szempontjából kiemelt jelentőségű, hogy mit tekintünk lőfegyvernek, illetve lőszernek.
A Löf. tv. pontosan definiálja, hogy az a szerkezet, amely gyúlékony hajtóanyag segítségével lövedéket képes kilőni, alapvetően tűzfegyvernek minősül. Ide tartozhatnak bizonyos légfegyverek is, ha 7,5 joule-nál nagyobb csőtorkolati energiájú lövedék kilövésére alkalmasak.
Lőszernek minősül a lövedéket, lőport és gyúelegyet tartalmazó egybeszerelt töltény.
A jogszabály különbséget tesz kézilőfegyverhez, vadászlőfegyverhez vagy sportlőfegyverhez tartozó lőszer, illetve más lőfegyverhez tartozó lőszer között.
A Btk. 325. § (6) bekezdése szerint csekély mennyiségnek minősül a legfeljebb tíz darab lőszer.
Ennél kisebb vagy egyenlő mennyiséggel kapcsolatos jogsértések – meghatározott feltételek mellett – bizonyos esetekben akár a szabálysértési kategóriába is sorolhatók.
A tíz darab feletti mennyiség elérése azonban már a lőfegyverrel vagy lőszerrel visszaélés tipikus bűncselekményi körébe tartozhat.
Ez a szabályozás azért lényeges, mert a lőszerrel rendelkező személy jogi felelőssége nagyban függ a birtokolt lőszerek számától, valamint a hozzájuk kapcsolódó engedélyek meglététől.
A lőfegyverek és lőszerek gyártásához, forgalmazásához, megszerzéséhez és tartásához a rendőrség által kiállított engedély szükséges.
A Löf. tv. és a kapcsolódó kormányrendeletek részletesen meghatározzák, hogy a kérelmezőnek milyen egészségi, pszichés és elméleti-fizikai alkalmassági vizsgáknak kell megfelelnie.
Emellett a fegyver tárolásának biztonsági feltételei is szigorú előírásokhoz kötöttek.
A Btk. 325. § (1) és (2) bekezdése felsorolja, milyen konkrét cselekvések valósítják meg a lőfegyverrel vagy lőszerrel visszaélés bűntettét. Ide tartozik:
A Btk. 325. § (3) bekezdése szerint, ha a cselekményt üzletszerűen vagy bűnszövetségben követik el, a büntetési tétel öt évtől tíz évig terjedő szabadságvesztés is lehet.
A jogalkotó ezzel a szigorúbb szankcióval kívánja megelőzni a fegyverek szervezett kereskedelmét, illetőleg azokat a helyzeteket, amikor többen összefogva, bűnszövetségben követnek el visszaélést.
Ugyanakkor a (4) bekezdés tartalmaz egy úgynevezett privilegizált esetet: amikor az engedéllyel tartott kézilőfegyvert, vadászlőfegyvert vagy sportlőfegyvert bejelentés nélkül viszik be, hozzák ki, vagy szállítják át az országon.
Ebben az esetben a törvény enyhébb, legfeljebb két évig terjedő szabadságvesztést helyez kilátásba.
A különbség oka, hogy alapvetően jogszerűen birtokolt fegyverről van szó, csak a bejelentési kötelezettség marad el.
A lőfegyverekkel, robbanóanyagokkal és egyéb veszélyes eszközökkel való visszaélés szintén a közbiztonság elleni bűncselekmények körébe tartozik.
A modern társadalmakban a lőfegyverek és robbanószerek ellenőrzött körülmények közötti használata szigorúan szabályozott, mivel ezek az eszközök rendkívül veszélyesek lehetnek, ha illetéktelenek kezébe kerülnek.
Az illegális fegyverkereskedelem, a házilag készített robbanószerkezetek használata vagy az engedély nélküli fegyvertartás mind olyan bűncselekmények, amelyek közvetlen veszélyt jelentenek a közbiztonságra.