Bűncselekmény elkövetésével vádolják?

A terrorizmus finanszírozása

Magyarország Büntető Törvénykönyve (Btk. 318.§) külön tényállásban szabályozza mindazokat a magatartásokat, amelyek a terrorcselekmény, illetve a terror jellegű bűncselekmények anyagi feltételeinek megteremtését célozzák.

A terrorizmus finanszírozása napjainkban komoly fenyegetést jelent a nemzetközi közösségre, hiszen a különböző erőszakos cselekmények mögött gyakran jól szervezett és jelentős anyagi háttérrel rendelkező csoportok állnak.

A törvény büntetni rendeli az anyagi eszközök szolgáltatását, gyűjtését, sőt, a terrorizmushoz köthető személyek, csoportok ilyen formában történő támogatását is.

Az alábbiakban áttekintjük, mi minősül terrorcselekmény-finanszírozásnak, és melyek azok a fő szempontok, amelyek alapján a hatóságok elbírálják ezt a bűncselekményt.

A terrorizmus finanszírozása Btk. szerinti törvényi tényállása

Paragrafus jel
Terrorizmus finanszírozása Btk. 318. §
A Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény szerint a Terrorizmus finanszírozása Btk. 318.§ törvényi tényállása

A bűncselekmény védett jogi tárgya

A terrorcselekmények, illetve a terror jellegű cselekmények finanszírozásával szembeni fellépés egy olyan alapvető társadalmi érdek védelmét szolgálja, amely a kényszermentes állami működést, a lakosság biztonságát és a nemzetközi szervezetek zavartalan működését óvja.

A törvényhozó célja, hogy még azelőtt megakadályozza a terrorcselekmények kitervelését és végrehajtását, hogy bármilyen, az elkövetők által igényelt anyagi támogatás ténylegesen rendelkezésre állna.

Elkövetési magatartások

A Btk. 318. §-a, illetve a 318/A. §-a nevesíti a terrorizmus finanszírozásának fő formáit. Eszerint bűncselekményt követ el az, aki:

  • Anyagi eszközt szolgáltat vagy gyűjt a terrorcselekmény feltételeinek biztosításához.

  • Terrorcselekményre készülő személyt (vagy egy már elkövetőt), illetve ezekre a személyekre tekintettel más embert anyagi eszközzel támogat.

  • Kifejezetten e célból, vagyis a terror elkövetőinek, illetve készülőinek anyagi támogatására szolgáltat vagy gyűjt pénzt, vagyoni értéket, illetve gazdasági forrást.

A törvény a terror jellegű bűncselekmények anyagi támogatását ugyancsak bünteti.

A 318/A. § (1) bekezdésében felsorolt magatartások lényegében megegyeznek a terrorcselekmény finanszírozásánál leírtakkal, azonban a „terror jellegű” bűncselekmény fogalma a 318/A. § (2) bekezdésében szereplő felsorolás alapján kerül meghatározásra.

Mi az anyagi eszköz fogalma a terrorizmus finanszírozása esetében?

A 319. § (2) bekezdés szerint anyagi eszközöknek minősülnek a pénzeszközök, egyéb vagyoni értékek, jogi dokumentumok és okiratok, amelyeket az erre vonatkozó rendelet felsorol.

Így ide tartozhatnak ingó és ingatlan vagyontárgyak, a banki dokumentumok, utazási csekkek, részvények, kötvények, váltók, illetve bármilyen eszköz, melynek birtokba adása, rendelkezésre bocsátása vagy felhasználása hozzájárulhat a terrorista tevékenységhez.

Az elkövetők és a szándék kérdése

A terrorizmus finanszírozását bárki elkövetheti, a törvény nem kíván meg speciális alanyiságot e bűncselekmény tekintetében.

Azonban az elkövetés kizárólag szándékos lehet, hiszen az elkövetőnek tudnia kell, hogy támogatottja terrorcselekményt készül elkövetni, esetleg már el is követte, vagy éppen terror jellegű bűncselekményre készül. 

Minősített eset: terrorista csoport támogatása

A törvény szigorúbb büntetést (öt évtől tíz évig terjedő szabadságvesztést) rendel, ha a terrorizmus finanszírozása terrorista csoporthoz kapcsolódik. Ilyen például, amikor valaki szándékosan egy már működő, több személyből álló szervezetnek utal pénzt, ad át vagy gyűjt a részükre, támogatva ezáltal a csoport egészét. A 319. § (1) bekezdés értelmében terrorista csoportnak minősül az a három vagy több főből álló, hosszabb időre szervezett és összehangoltan működő csoport, amelynek célja terrorcselekmény elkövetése.

Összegzés

A terrorizmus finanszírozás elleni küzdelem egyik kulcsa, hogy már a kezdeti lépéseknél, az anyagi eszközök összegyűjtésénél vagy átadásánál fellépjen a hatóság.

Legyen szó közvetlen anyagi hozzájárulásról, családtag támogatásáról, adománygyűjtésről vagy más forrás létrehozásáról, a Btk. több paragrafusban is biztosítja a büntetőjogi felelősségre vonás lehetőségét.

Így nem kell megvárni, hogy a tényleges terrorcselekmény bekövetkezzen, már a megvalósításhoz szükséges pénzügyi alapok biztosítása is szigorú büntetőjogi következményeket vonhat maga után.

A szabályozás célja, hogy a hatóságok minél hatékonyabban védekezhessenek az emberéleteket veszélyeztető, félelmet keltő, szervezett erőszakos cselekmények ellen, és a társadalom védelmét elősegítő eszközök időben mozgósíthatók legyenek.

dr. Lőrik József
dr. Lőrik József
20+ év szakmai tapasztalat, 2000+ büntetőügyben látta el védői feladatait, ÜDE egyesületi tag, Ügyvéd podcast házigazdája.
dr. Lőrik József önéletrajz
Büntető ügyvédet keres?