Az alábbi cikkben bemutatjuk, mikor áll fenn az alkotmányos rend erőszakos megváltoztatása a Btk. 254. §-a alapján, és milyen szempontokat mérlegel a jog, ha valakit ilyen cselekménnyel vádolnak.
Az alkotmányos rend erőszakos megváltoztatása a Btk. 254. §-ában szabályozott bűncselekmény, amely a magyar állam demokratikus jogállamiságát, hatalomgyakorlásának kereteit, illetve alapvető intézményeit védi.
A lényeg, hogy minden olyan erőszakos cselekmény vagy azzal való közvetlen fenyegetés büntetendő, amely kifejezetten a fennálló alkotmányos rend – vagyis az Alaptörvényben rögzített működési elvek – megváltoztatását célozza.
Az Alaptörvény B) cikkében foglalt elvek – a független, demokratikus jogállamiság, a közhatalom forrásaként a nép szerepe, valamint a hatalom megosztásának elve – adják azt az alkotmányos keretet, amelyet a büntetőjog külön védelemben részesít.
Ez a keret magában foglalja:
Amint az Alaptörvény C) cikke is kimondja, senki sem irányulhat a hatalom erőszakos megszerzésére vagy kizárólagos birtoklására, és mindenki jogosult, sőt köteles is fellépni az ilyen törekvésekkel szemben törvényes úton.
A büntetőjog ennek a kötelezettségnek a megvalósulását is támogatja, amikor büntetni rendeli azokat a cselekményeket, amelyek e demokratikus alapelvet támadják.
A Btk. 254. §-a mögött az a felismerés húzódik, hogy a jogállam és a népfelség elvére épülő demokratikus rendszer kulcsfontosságú Magyarország működése szempontjából.
Bármiféle erőszakos hatalomátvétel vagy a hatalom erőszakos kisajátításának kísérlete rendkívüli módon veszélyezteti mind a polgárok jogait és szabadságát, mind pedig az állam stabilitását.
A Btk. nem határozza meg szűk körben, milyen konkrét cselekmény minősül az alkotmányos rend erőszakos megváltoztatásának. A lényeg, hogy:
Az erőszak fogalmát a Btk. több helyen is említi, de általánosságban a fizikai ráhatást, a sértett akaratának megtörésére alkalmas cselekményt jelenti. Ide tartozik a „vis absoluta” (amikor valakit testi erővel bénítanak meg) és a „vis compulsiva” (amikor fenyegetéssel hajlítják az akaratát).
Az alkotmányos rend erőszakos megváltoztatása bűncselekményének (2) bekezdése azt is kimondja, hogy már az előkészület is büntetendő. A büntetőjog a tágabb társadalmi védelem jegyében szankcionálja, ha valaki célirányosan el is kezdi szervezni, megkönnyíteni a bűncselekmény megvalósítását. Előkészület lehet például:
Ez azt is jelenti, hogy nem kell feltétlenül magát az erőszakot már kifejteni: ha valaki szervezetet hoz létre, logisztikát alakít ki, fegyvereket halmoz fel a hatalom erőszakos átvételének céljából, a büntetőeljárás megindulhat.
A Btk. 254. § (3) bekezdése egy büntethetőséget megszüntető okról rendelkezik.
Akkor mentesülhet az elkövető a felelősségre vonás alól, ha önkéntes elállásából következően a cselekmény folytatása elmarad, vagy aki tevőlegesen megakadályozza, hogy a bűncselekmény folytatódjon. Ez azt jelenti, hogy:
Ez csak akkor ad teljes büntetlenséget, ha valóban az elkövető döntése folytán hiúsul meg a további bűnös tevékenység.
Ha más körülmények (például a hatóságok időben történő lecsapása) miatt nem sikerül véghezvinni a tervet, az nem elég a büntetőjogi felelősség alóli mentesüléshez.
Az alkotmányos rend erőszakos megváltoztatása (Btk. 254. §) elhatárolható többek között a hazaárulástól vagy a terrorcselekménytől.
Ha valaki például külföldi fegyveres erőket hív be, akkor a hazaárulás bűncselekményének gyanúja is felmerülhet.
A 255. § szerinti alkotmányos rend elleni szervezkedés pedig gyakran fedi az előkészületi mozzanatokat, amikor szervezetileg készülnek a demokratikus államberendezkedés megdöntésére.
Ezeket az elhatárolásokat általában a nyomozó hatóságok és később a bíróságok mérlegelik, és megnézik , hogy pontosan milyen szintű szervezettség, milyen konkrét tevékenység valósult meg.
Az alkotmányos rend erőszakos megváltoztatása a büntetőjog egyik legszigorúbban szabályozott területe, mert közvetlenül veszélyezteti a demokratikus intézményeket és a társadalom alkotmányos működését.
Már a felkészülés, előkészület is büntethető, hiszen a törvény a veszélyhelyzetet önmagában is kiemelten kezeli.
Aki időben meggondolja magát, és önként eláll a cselekménytől, akár meg is úszhatja a felelősségre vonást.
E bűncselekmény súlyossága miatt mindig elengedhetetlen a védőügyvéd támogatása és a büntetőeljárás folyamatának alapos ismerete.
Ha további kérdések merülnek fel ezzel kapcsolatban, érdemes szakemberrel konzultálni.
Jelen cikk kizárólag tájékoztatásra szolgál, és nem helyettesíti a személyre szabott jogi tanácsadást.