Mindez a társadalmi érdekeket szolgálja, hiszen az ilyen tárgyak megőrzése kulcsfontosságú, mind a magyar nemzet, mind az emberiség számára.
A védett kulturális javakkal visszaélésre vonatkozó főbb rendelkezéseket a Btk. 358. § (1) és (2) bekezdése tartalmazza.
Ezek köré épül a 2001. évi LXIV. törvény is, amely részletesen meghatározza, milyen kulturális javak minősülnek „védettnek”, hogyan kell ezeket nyilvántartani, továbbá milyen engedélyek szükségesek például a külföldre vitelhez.
A keretdiszpozíció lényege, hogy a bűncselekmény konkrétan megnevezett magatartásait a Btk. csak alapjaiban határozza meg, a részletszabályokat pedig az említett ágazati törvények részletezik.
A bűncselekmény során megsértett védett jogi tárgy a kulturális örökség.
Ezzel a társadalom érdeke érvényesül, hiszen a kulturális örökség nemzetünk és az egyetemes kultúra fontos része.
Amennyiben valaki ilyen védett tárgyakkal úgy jár el, hogy megsérti a törvényi rendelkezéseket, az az állam és a közösség érdekei ellen vét, hiszen csorbítja a kulturális örökség megóvására irányuló erőfeszítéseket.
A 2001. évi LXIV. törvény pontosan meghatározza, mit nevezünk „kulturális javaknak”.
Ezek magukban foglalják az emberi történelem, a magyar nemzet, illetve a természet élő és élettelen fejlődésének kiemelkedő tárgyi emlékeit, beleértve a különféle művészeti alkotásokat is.
Fontos tudni, hogy nemcsak egy-egy műtárgy lehet védett, hanem gyűjtemények vagy tárgyegyüttesek is, amennyiben ezek együttese bír kiemelkedő kulturális jelentőséggel.
A Btk. 459. § (1) bekezdés 30. pontja alapján a „védett kulturális javak” azon műtárgyak, gyűjtemények, tárgyegyüttesek, amelyeket hatósági eljárás keretében védetté nyilvánítottak, vagy amelyek törvény erejénél fogva minősülnek védettnek.
Ez a védetté nyilvánítás nem keverendő össze az ideiglenes védelemmel: utóbbi még nem jelent végleges műemléki státuszt, pusztán a hatóság eljárásának átmeneti eszköze.
Ugyanakkor a Btk. kizárólag a ténylegesen védett kulturális javakat helyezi bűncselekményi oltalom alá.
A védett kulturális javakkal visszaélés három tipikus magatartásban ölthet testet, amelyek mindegyikét a 358. § (1) bekezdés sorolja fel:
Lényeges, hogy a védett kulturális javakkal visszaélés kizárólag szándékosan követhető el.
Ez azt jelenti, hogy az elkövető tudatában van annak, hogy védetté nyilvánított tárggyal vagy gyűjteménnyel bánik jogellenesen, és kifejezetten ezt a célt is tartja szem előtt.
Gondatlan formában a törvény nem rendeli büntetni ezt a cselekményt, így a tévedés vagy tájékozatlanság nem feltétlenül jár büntetőjogi felelősséggel, amennyiben az elkövető valóban nem ismerte a tárgy védett státuszát.
A Btk. 358. § (2) bekezdése kiterjeszti a büntetendő magatartások körét.
Eszerint nemcsak a „védett” kulturális javak engedély nélküli külföldre vitelét szankcionálják, hanem minden olyan kulturális tárgyét is, amelyek kiviteli engedélyhez kötöttek.
A 2001. évi LXIV. törvény 56-57. §-a szabályozza ezen javak kivitelének feltételeit.
Ha valaki a kiviteli engedély nélkül, vagy azt túllépve juttatja ki ezeket a tárgyakat az országból, szintén elköveti a bűncselekményt.
Aki a védett kulturális javakkal visszaélés bűntettét elköveti a törvény szerint három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
Hogy hány rendbeli cselekményről van szó, az attól függ, hogy hány védett tárgy vagy tárgyegyüttes vonatkozásában történt mulasztás vagy tevékenység.
Például, ha valaki több különálló védett tárgyat egyszerre ad el engedély nélkül, akkor az egyes darabok számának megfelelően több rendbeli elkövetés is megállapítható.
A közigazgatási jogszabályok betartása a kulturális örökség védelmében is fontos szerepet játszik.
Ennek érdekében a törvény büntetni rendeli a műemlék vagy védett kulturális javak megrongálását, valamint a védett kulturális javakkal való visszaélést.
Ezek a bűncselekmények különösen súlyosak lehetnek, hiszen a kulturális örökség és a műemlékek megóvása nemcsak az adott ország, hanem az egész emberiség közös érdeke.