Bűncselekmény elkövetésével vádolják?

Ellenőrzés elmulasztása a büntetőjogban

Az „ellenőrzés elmulasztása” bűncselekmény a katonai büntetőjog körébe tartozik, és a Büntető Törvénykönyv (Btk.) 453. §-ában kapott helyet. Lényege, hogy az elöljáró nem tesz eleget alapvető kötelességének, vagyis nem ellenőrzi az alárendeltjei szolgálatteljesítését, aminek következtében a katonai szervezet működése, illetve a szolgálat vagy a fegyelem jelentős mértékben sérül. A szabályozás célja, hogy megakadályozza a parancsnoki hatalommal járó felelőtlenséget, és megóvja a katonai rendet a mulasztásokból fakadó zavaroktól.

Ellenőrzés elmulasztása Btk. szerinti törvényi tényállása

Paragrafus jel
Ellenőrzés elmulasztása Btk. 453. §
A Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény szerint a Ellenőrzés elmulasztása Btk. 453.§ törvényi tényállása

A bűncselekmény jogi tárgya

A bűncselekmény jogi tárgya

A jogi tárgy nem más, mint a katonai szervezet rendeltetésszerű, hatékony működéséhez fűződő társadalmi érdek.

A fegyelem és a szolgálati rend biztosítása elsődleges fontosságú a fegyveres erők esetében.

Ha az elöljáró nem ellenőrzi kellő alapossággal azt, hogy parancsait miként hajtják végre, vagy hogy a jogszabályokban, szabályzatokban előírt kötelezettségek milyen módon teljesülnek, az a működés lényegi elemét ássa alá.

A megfelelő ellenőrzés elmaradása miatt akár folyamatos szabályszegések is rejtve maradhatnak, ami komoly, olykor visszafordíthatatlan károkat okozhat a szolgálati feladatok ellátásában és a csapatmorálban.

Az ellenőrzési kötelezettség

A katonai szervezetekben az elöljárói ellenőrzés kulcsfontosságú eszköz a fegyelem és a rend fenntartásában.

A parancsnok vagy vezető beosztású katona nem pusztán kiadja az utasításokat, hanem személyesen vagy rendszeres beszámoltatás útján ellenőrzi is azok végrehajtását.

E kötelezettség hátterében az a megfontolás áll, hogy a katonák speciális feladatok és veszélyhelyzetek ellátására készülnek, ezért különösen nagy felelősség hárul az irányítást és felügyeletet gyakorló személyekre.

Maga az ellenőrzési kötelezettség lehet jogszabályi, szabályzati, parancsbeli vagy utasítási előírás.

Az elöljáró feladata tehát nem korlátozódhat a parancs kiadására: a teljes folyamatot végig kell kísérnie, ideértve a szervezet tagjai által alkalmazott módszerek, eszközök és megoldások legalább alapvető felülvizsgálatát.

A bűncselekmény elkövetési magatartása

Az ellenőrzés elmulasztása lehet teljes vagy részleges.

Előfordulhat, hogy a vezető egyáltalán nem végez semmiféle kontrollt, de az is, hogy csak formális vagy felületes módon teszi azt meg – mindkét eset a bűncselekmény körébe tartozhat.

A törvényi feltételhez tartozik az okozati összefüggés: a felügyelet hiánya vagy hiányossága következtében „jelentős hátrány” kell, hogy bekövetkezzen a szolgálatra vagy a fegyelemre nézve.

Ez a hátrány legtöbbször azt jelenti, hogy a szervezet tartósan vagy átmenetileg nem képes hatékonyan működni, súlyosan megzavarodik a kiképzés folyamata, a napi feladatok ellátása vagy éppen a fegyelmi szint.

Nem elhanyagolható továbbá, hogy mindez megteremtheti a visszaélés, szabályszegés vagy akár veszélyhelyzet kialakulásának lehetőségét.

Ki követheti el ezt a bűncselekményt?

Az „ellenőrzés elmulasztása” kapcsán a bűncselekmény elkövetője kizárólag az lehet, akit valamely katonai szabályzat vagy utasítás hivatalosan feljogosít (és egyben kötelez) az alárendeltek felügyeletére.

Mivel katonai hierarchiáról beszélünk, egyértelmű, hogy egy közkatona nem vonható felelősségre ezen a jogcímen, ellenben a parancsnok, az egységvezető vagy akár egy magasabb rangú tiszt, aki közvetlen vagy közvetett ellenőrzési feladatokkal bír, megvalósíthatja a bűncselekményt.

Az alapesetben a szándék lehet egyenes vagy eshetőleges: ha az elöljáró tudja, hogy a mulasztásából gond lehet, de mégis belenyugszik, már fennállhat a büntetőjogi felelősség.

A súlyosabban büntetendő esetek

Ha a mulasztás következtében a szolgálatra vagy a fegyelemre nem csak jelentős, hanem „különösen nagy hátrány” keletkezik, a törvény már bűntettként rendeli büntetni a cselekményt.

Ilyen esetről beszélünk például akkor, ha a szervezet huzamosabb ideig alkalmatlanná válik a feladatellátásra, vagy a fegyelmi helyzet teljesen összeomlik.

Háború idején, a fokozott kockázatok és következmények miatt, az ilyen jellegű mulasztás még súlyosabban ítélendő meg, hiszen egy elöljáró tévedése vagy nemtörődömsége akár a harci tevékenység sikerességét, sőt a katonák és civilek biztonságát is veszélyeztetheti.

Ebben az esetben a büntetési tétel két évtől nyolc évig terjedő szabadságvesztés lehet.

A gondatlan elkövetés

A törvény – figyelemmel a cselekmény súlyos társadalmi veszélyességére – a gondatlan elkövetést is büntetni rendeli.

Ez azt jelenti, hogy a parancsnok nemcsak akkor vonható felelősségre, ha szándékosan nem végez ellenőrzést, hanem akkor is, ha azt hanyagságból, vagy az elvárható körültekintés hiánya miatt mulasztja el.

A gondatlanság azt a helyzetet jelenti, amikor az elöljáró előre láthatta volna, hogy a felügyelet nélkül maradó alárendelt magatartása jelentős vagy különösen nagy kárt okozhat, de a szükséges intézkedéseket mégsem tette meg.

Ebben az esetben a büntetési tétel enyhébb, de így is elérheti a három évet, ha háború idején történik a mulasztás.

dr. Lőrik József
dr. Lőrik József
20+ év szakmai tapasztalat, 2000+ büntetőügyben látta el védői feladatait, ÜDE egyesületi tag, Ügyvéd podcast házigazdája.
dr. Lőrik József önéletrajz
Büntető ügyvédet keres?